Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie
14 oktober 2016
Nederlands Investerings Agentschap voor EFSI
            Nieuwsbrief delen:
 
 
Energietransitie financieringsfaciliteit: 100 miljoen EUR risicodragend vermogen voor de energietransitie in Nederland
BNG Bank stelt in samenwerking met het NIA onder gedeeltelijke garantie van het ministerie van Economische Zaken een Energietransitie financieringsfaciliteit (ETFF) open. Deze zal in eerste aanleg EUR 100 miljoen aan achtergestelde leningen verstrekken voor energietransitieprojecten die momenteel niet financierbaar zijn door een te kleine inbreng van risicodragend vermogen.
Lees meer
EFSI 2.0 – Nieuws van de Commissie omtrent verlenging
De Europese Commissie streeft naar een verdubbeling van het EFSI, zowel wat de looptijd als wat de financiële draagkracht ervan betreft.

Het EFSI is opgericht voor een periode van drie jaar en was bedoeld om ten minste €315 miljard aan strategische investeringen aan te trekken. In het licht van het succes ervan heeft de Commissie besloten een wijzigings-verordening te presenteren waarbij het EFSI wordt verlengd in de tijd en de financiële slagkracht ervan wordt vergroot.
Lees meer
 
 
NIA op Springtij 2016
NIA was aanwezig op het Springtij Forum 2016 dat dit jaar de titel “Exploring & Transforming” had en specifiek gericht was op de rol die financiering kan spelen in de transitie naar een duurzame circulaire economie.
NIA zet op dit moment sterk in op de nieuwe ontwikkelingen in de duurzame energie en energiebesparing, met name de technologie die nog niet volwassen is maar wel sterk in ontwikkeling is en enorme kansen biedt voor de toekomst en bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen waaraan Nederland zich gecommitteerd heeft.
Lees meer
Financiers lanceren breed maatschappelijk partnerschap ter versnelling van de energietransitie
Tijdens Springtij Forum hebben banken, crowdfunding platforms en andere ketenpartners de intentie uitgesproken om de energietransitie te versnellen door praktische kennis over de financiering van energiebesparing breed te delen.

Dit nieuwe initiatief is geïnspireerd door de Energy Efficiency Financial Institutions Group (EEFIG), waarin financiële instellingen samenwerken met vertegenwoordigers uit de aannemerij, installatie- en energiebranche.
Lees meer
 
 
Minister Kamp (EZ) informeert de Tweede Kamer over de ontwikkeling van het Nederlands Investerings Agentschap
Op 10 oktober stuurde minister Kamp een brief naar de Tweede Kamer over de voortgang van NIA. In de brief wordt de nauwe samenwerking met de provincies en de verschillende stakeholders toegelicht, evenals de activiteiten van NIA op het terrein van de strategische infrastructuur, de transities binnen de maatschappelijke domeinen als energie, duurzaamheid, zorg en wonen en ondernemingsfinanciering.
Lees meer
EUR 12 miljoen impuls voor slimme jonge bedrijven in Agri-Horti-Food-Tech
De bestaande Seed Capital regeling van EZ waarin risicokapitaal uit de private sector versterkt wordt met publieke middelen is recent uitgebreid om ook de topsector Agri Food te kunnen accommoderen. In deze sector zien we veel disruptieve innovaties op het gebied van voedselzekerheid en voedselveiligheid. Innovatieve start-ups op het snijvlak van food, high-tech en ICT ontwikkelen toepassingen voor de precisielandbouw, big data en robotica, smart agrifood en efficiency in productie en logistieke processen.
Lees meer
 
 
EUR 20 miljoen voor stimulering E-health innovaties
Het Ministerie van VWS maakte op de E-health week bekend dat Minister Edith Schippers de komende vier jaar 20 miljoen euro uittrekt voor de stimulering van e-health. 
Met het geld kunnen MKB-ondernemers worden ondersteund en begeleid bij de opschaling van goede e-health initiatieven. Het doel is veelbelovende innovaties sneller bij de patiënt te brengen en een plek te geven in de gezondheidszorg. Het zogenaamde ‘FastTrack e-Health initiatief’ gaat uit van publiek private samenwerking.
Lees meer
NIA lid van EIF-NPI Equity Platform
NIA is lid geworden van het op 29 september in Luxemburg opgerichte EIF-NPI Equity Platform. Samen met het EIF (Europees Investerings Fonds), de Europese Commissie en bijna 30 andere zogenaamde National Promotional Instituten op nationaal en regionaal niveau in Europa die actief zijn op het gebied van risico kapitaal. Het doel van dit platform is om toegang tot risicokapitaal voor MKB bedrijven en MidCaps te bevorderen, de fragmentatie van het equity landschap tegen te gaan, en kennis en best practices te delen onder elkaar. Tevens wordt de samenwerking tussen EIF en National Promotonele Instellingen of banken over de grenzen van de EU-lidstaten vergemakkelijkt.
Lees het persbericht
 
 
Energietransitie financieringsfaciliteit: 100 miljoen EUR risicodragend vermogen voor de energietransitie in Nederland
BNG Bank stelt in samenwerking met het Nederlands Investerings Agentschap (NIA) onder gedeeltelijke garantie van het ministerie van Economische Zaken een Energietransitie financieringsfaciliteit (ETFF) open. Deze zal in eerste aanleg EUR 100 miljoen aan achtergestelde leningen verstrekken voor energietransitieprojecten die momenteel niet financierbaar zijn door een te kleine inbreng van risicodragend vermogen. Dankzij de verstrekking van het risicodragend vermogen worden maatschappelijke investeringsprojecten beter financierbaar voor andere banken.

Er liggen ook qua tempo, grote uitdagingen en ambities  op het gebied van financiering van maatschappelijke uitdagingen. Denk aan de energietransitie en de circulaire economie. Er zijn veel ideeën, maar nog te weinig concreet uitgewerkte, te financieren, investeringsplannen. Als er wel uitgewerkte businesscases zijn, blijkt er vaak een gebrek aan risicodragend kapitaal in de markt. Hier is dus sprake van zowel gebrek aan ontwikkelkracht als aan risicokapitaal. De ETFF levert een bijdrage aan het realiseren van de ambities inzake de energietransitie (zoals vastgelegd in het Nationale Energieakkoord) juist door de inzet van gebundelde expertise en het verstrekken van risicodragend vermogen. 

De ETFF richt zich in eerste instantie op projecten op het gebied van aardwarmte, energiebesparing, energieopslag en biomassa. De faciliteit kan oplossingen bieden voor economisch en technologisch gezonde investeringsprojecten, die nu nog worden geconfronteerd met verschillende financieringsknelpunten zoals lange terugverdientijden, beperkte schaal en onbekendheid van de technologie.

Bertholt Leeftink, algemeen directeur a.i. van het NIA, is zeer verheugd met deze samenwerking tussen BNG Bank en het NIA: "Door het bij elkaar brengen van de opgebouwde expertise en ontwikkelkracht van het NIA en het financieringsvermogen van BNG Bank worden door private investeerders en decentrale overheden aangedragen projecten in de sfeer van duurzame energie en energiebesparing beter financierbaar. Dit is een belangrijke eerste stap. Door de aansluiting op het Europese investeringsplan biedt het tevens de EIB de mogelijkheid mee te financieren."

De ETFF is schaalbaar. De Europese Investeringsbank heeft inmiddels interesse getoond om aan de ETFF mee te werken, bijvoorbeeld door cofinanciering of via een garantie. De schaalbaarheid, participatie van andere banken en hefboomwerking door aanvullend vreemd vermogen maken miljardeninvesteringen ten behoeve van de energietransitie mogelijk.

De openstelling, die voorzien is voor het einde van dit jaar, is afhankelijk van de omstandigheid dat de Europese Commissie geen bezwaren opwerpt tegen de ETFF. Naar verwachting zullen in de nabije toekomst de meeste projecten via het NIA en BNG Bank worden aangedragen.

Nieuwsbericht BNG Bank
Nieuwsbericht ministerie van Economische Zaken

Naar boven
       
 
EFSI 2.0 – Nieuws van de Commissie omtrent verlenging
De Europese Commissie streeft naar een verdubbeling van het EFSI, zowel wat de looptijd als wat de financiële draagkracht ervan betreft.

Het EFSI is opgericht voor een periode van drie jaar en was bedoeld om ten minste €315miljard aan strategische investeringen aan te trekken. In het licht van het succes ervan heeft de Commissie besloten een wijzigingsverordening te presenteren waarbij het EFSI wordt verlengd in de tijd en de financiële slagkracht ervan wordt vergroot.  De voorgestelde verlenging bestrijkt de periode van het huidig meerjarig financieel kader en moet tegen 2020 in totaal ten minste een half biljoen euro aan investeringen opleveren. Om de slagkracht van het EFSI nog verder te vergroten en de nagestreefde verdubbeling van de investeringsdoelstelling te verwezenlijken, roept de Commissie de lidstaten op om ook dringend werk te maken van het leveren van een bijdrage. Voor de periode na 2020 is de Commissie voornemens de nodige voorstellen te doen om ervoor te zorgen dat de strategische investeringen op een duurzaam peil blijven.

Naast de looptijd en omvang wil de Commissie EFSI op de volgende punten wijzigen:
  • De Commissie wil de additionaliteit van EFSI verder versterken. Zo stelt de Commissie voor om in de verordening expliciet vast te leggen dat projecten alleen in aanmerkingen komen voor EFSI steun als ze zijn gericht op de aanpak van marktfalen of suboptimale investering situaties. Verder worden de eisen voor additionaliteit nader beschreven. Hierbij worden o.a. projecten met blootstelling aan specifieke risico’s, zoals technologie die zichzelf nog niet bewezen heeft, genoemd. Tevens worden grensoverschrijdende infrastructuurprojecten (m.u.v. wegen) altijd als additioneel aangemerkt. De verruiming van EFSI zal ook voor een groter deel ingezet worden voor het MKB-loket van EFSI.
        
  • De Commissie wil EFSI sterker richten op het tegengaan van klimaatverandering, door 40% van het infrastructuur & innovatie loket van EFSI in te zetten voor klimaatvriendelijke projecten. Tevens wordt steun aan autowegen in EFSI vermeden, tenzij deze gelegen zijn in een cohesieland of als het een grensoverschrijdend project betreft waarbij ten minste een cohesieland is betrokken. 
        
  • De Commissie wil de investeringsbeslissingen en governance procedures transparanter maken, door het investeringscomité altijd te laten toelichten waarom projecten in aanmerking zijn gekomen voor de EU-garantie. Ook zal het bestaande EFSI scoreboard van indicatoren worden gepubliceerd zodra een onder een EU-garantie vallend project is getekend.
        
  • De Commissie wil de technische bijstand van EFSI versterken. Er zal doelgerichtere en beter op maat gesneden bijstand vanuit de Investerings  Advieshub beschikbaar komen voor projecten waarbij meerdere lidstaten betrokken zijn, voor projecten gericht op de COP21 (klimaat)doelstellingen en voor de combinatie van EFSI met andere financieringsbronnen van de Unie.
          
  • Er wordt voorgesteld om de hub actief te betrekken bij de beoogde sectorale en geografische diversificatie. In de nieuwe verordening wordt tevens expliciet gemaakt dat landbouw, visserij en aquacultuursectoren in aanmerking komen voor EFSI. De dekking van verliezen uit wisselkoersschommelingen wordt verduidelijkt met als doel het gebruik van EFSI in EU-landen die geen lid zijn van de eurozone te bevorderen.

Naar boven
 
NIA op Springtij 2016
NIA was aanwezig op het Springtij Forum 2016 dat dit jaar de titel “Exploring & Transforming” had en specifiek gericht was op de rol die financiering kan spelen in de transitie naar een duurzame circulaire economie.
NIA zet op dit moment sterk in op de nieuwe ontwikkelingen in de duurzame energie en energiebesparing, met name de technologie die nog niet volwassen is maar wel sterk in ontwikkeling is en enorme kansen biedt voor de toekomst en bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen waaraan Nederland zich gecommitteerd heeft.

Er is een veelheid van projecten, platforms, fora die allen bij willen dragen aan deze doelstellingen. Toch lijken deze projecten onvoldoende tot realisatie te komen. om verschillende redenen.

De belangrijkste knelpunten hierbij zijn:
  1. Projecten zijn vaak onvoldragen. Dat wil zeggen dat er witte vlekken in de plannen zijn waardoor financiering niet mogelijk is. Deze witte vlekken zijn velerlei van aard: risico analyse en uitwerking, (gebrek aan) eigen vermogen inbreng, management ervaring, markt (launching customer), technologische uitwerking etc.
  2. Projecten zijn vaak te klein om rendabel financierbaar te zijn voor banken en/of andere financiële instellingen;
  3. Er is een heel versnipperd landschap aan regelgevend op lokaal, provinciaal, nationaal en Europees niveau waardoor ondernemers niet weten waar men als eerste langs moet.
Peter Martens, directeur beleid en externe relaties, heeft tijdens het Springtij Forum nader toegelicht wat NIA - in het voortraject naar een National Promotional Institution - kan betekenen. Professionalisering van kennis, nauwe samenwerking met de EIB en de Europese Advisory HUB, verbinden van de diverse stakeholders en financiële instellingen en bundeling van projecten zijn mogelijkheden om vaart en massa te krijgen, naast versterking van het risicodragend vermogen.   

Een belangrijke stap in de goede richting is het feit dat er een intentieverklaring energietransitie is getekend door een groot aantal stakeholders waaronder ontwikkelaars, financiers en brancheverenigingen om te komen tot kennisdeling en om te komen tot standaard documentatie waardoor de versnelling in de transitie vaart zal krijgen(‘Platform Energy Efficiency Financials’ (PEEF).. NIA zal hierin een leidende rol nemen.
  
Naar boven
 
Financiers lanceren breed maatschappelijk partnerschap ter versnelling van de energietransitie
Tijdens Springtij Forum hebben banken, crowdfunding platforms en andere ketenpartners de intentie uitgesproken om de energietransitie te versnellen door praktische kennis over de financiering van energiebesparing breed te delen.  
Dit nieuwe initiatief is geïnspireerd door de Energy Efficiency Financial Institutions Group (EEFIG), waarin financiële instellingen samenwerken met vertegenwoordigers uit de aannemerij, installatie- en energiebranche.

Met dit Nederlandse initiatiefplatform willen banken een aanvullende bijdrage leveren door samen met ketenpartners concrete financieringscasussen op te pakken en de lessen breed te delen. Verschillende ketenpartners hebben hun interesse al kenbaar gemaakt: alternatieve financiers, aannemers, installateurs, energiebedrijven, lokale (energie)coöperaties en de (centrale en decentrale) overheid. Het Nederlands Investerings Agentschap gaat het platform coördineren. Bij de uitwerking van het platform wordt synergie gezocht met bestaande initiatieven zoals het Expertisecentrum Financiering Duurzame Energieprojecten en de Task Force Financiering Stroomversnelling.
Uiteindelijk moet dit initiatief leiden tot stroomlijning en harmonisatie van financieringsprocessen, waardoor risico’s beter beheersbaar worden, de kosten van financiering dalen en het mogelijk wordt om ook kleinere projecten te financieren.

Staatssecretaris Sharon Dijksma heeft tijdens Springtij dit initiatief omarmd.. Daar nodigde zij financiële instellingen en het bedrijfsleven uit om mee te doen.: “Benut de Klimaattop om de juiste partijen te betrekken”. Het Nederlands Investerings Agentschap (NIA) ziet zij als de juiste deskundige onafhankelijk instelling om het platform te coördineren: Het Rijk zal actief deelnemen en expertise inzetten ten behoeve van het Platform.”

De initiatiefnemers streven ernaar om met platform een start te maken bij de Nationale Klimaattop op 26 oktober in Rotterdam. Partijen met interesse kunnen zich melden bij het Nederlands Investerings Agentschap.

Lees het Final Report EEFIG v 9.1 24022015 clean FINAL sent.pdf


Naar boven
 
Minister Kamp (EZ) informeert de Tweede Kamer over de ontwikkeling van het Nederlands Investerings Agentschap
Op 10 oktober stuurde minister Kamp een brief naar de Tweede Kamer over de voortgang van NIA. In de brief wordt de nauwe samenwerking met de provincies en de verschillende stakeholders toegelicht, evenals de activiteiten van NIA op het terrein van de strategische infrastructuur, de transities binnen de maatschappelijke domeinen als energie, duurzaamheid, zorg en wonen en ondernemingsfinanciering. NIA draagt bij aan het opheffen van bestaande knelpunten en fragmentatie, ter verbetering van het huidige financiële landschap. Daarbij wordt nauw samengewerkt met financiële partijen zoals BNG bank, de ROM’s, NLII en (andere) private financiële instellingen. NIA draagt hiermee bij aan het verbeteren van de concurrentiepositie en het duurzame verdienvermogen van Nederland.

Meer informatie    

Naar boven
 
EUR 12 miljoen impuls voor slimme jonge bedrijven in Agri-Horti-Food-Tech
De bestaande Seed Capital regeling van EZ waarin risicokapitaal uit de private sector versterkt wordt met publieke middelen is recent uitgebreid om ook de topsector Agri Food te kunnen accommoderen. In deze sector zien we veel disruptieve innovaties op het gebied van voedselzekerheid en voedselveiligheid. Innovatieve start-ups op het snijvlak van food, high-tech en ICT ontwikkelen toepassingen voor de precisielandbouw, big data en robotica, smart agrifood en efficiency in productie en logistieke processen.

Nederland blijft nog achter bij het realiseren van start-ups in deze sector bij landen als Canada, Israël en de Verenigde Staten. Eén van de redenen is het gebrek aan risicokapitaal voor specifiek de agri-horti-food-tech. Het kabinet wil dit doorbreken en voorkomen dat Nederland op dit gebied aan concurrentiekracht verliest. Het NIA heeft samen met het Ministerie van EZ en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland deze zomer in twee weken tijd de Ministeriële regeling (inclusief staatssteunanalyse) geschreven die steun aan technostarters mogelijk maakt.

Er is EUR 6 miljoen beschikbaar die voor 100% gematcht moet worden door op te richten Seed Capital Fondsen uit de private sector. Hiermee komt EUR 12 miljoen risicokapitaal beschikbaar. De tender sluit op 15 oktober.

Meer informatie zie de publicatie in de Staatscourant
Meer informatie over de tender op www.rvo.nl/seed-capital

Naar boven
 
EUR 20 miljoen voor stimulering E-health innovaties
Het Ministerie van VWS maakte op de E-health week dat Minister Edith Schippers de komende vier jaar 20 miljoen euro uittrekt voor de stimulering van e-health. 

“Met het geld kunnen MKB-ondernemers worden ondersteund en begeleid bij de opschaling van goede e-health initiatieven. Het doel is veelbelovende innovaties sneller bij de patiënt te brengen en een plek te geven in de gezondheidszorg. Het zogenaamde ‘FastTrack e-Health initiatief’ gaat uit van publiek private samenwerking. Naast de bijdrage van de Rijksoverheid worden ook afspraken gemaakt met private partijen zoals banken, pensioenfondsen, investeerders en zorgverzekeraars. De komende maanden wordt het initiatief uitgewerkt en ingericht in nauwe samenwerking met het ministerie van Economische Zaken waarbij actieve samenwerking gezocht wordt met StartupDelta.  Het programma moet in oktober van dit jaar daadwerkelijk van start gaan.” Aldus het persbericht van VWS.

Het Ministerie van VWS heeft samen met NIA en andere departementen een aantal sessies met investeerders en ondernemers voorbereid. Binnenkort zal VWS naar buiten treden met de conclusies voor de vormgeving van het Fast Track e-health.

Meer informatie over het Fast Track e-health    

Naar boven
 
Colofon
Contactgegevens
Nederlands Investerings Agentschap
Gustav Mahlerplein 117
1082 MS Amsterdam
Deze nieuwsbrief bieden
wij u aan in opdracht
van het Nederlands Investerings Agentschap.
Aanmelden
Afmelden
Doorsturen
RSS

 


Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is toegezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten.