Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie
juli 2019
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Nieuwsbrief Klantenpanel RVO.nl
Een overzicht van peilingen en onderzoeken
De afgelopen maanden hebben we u gevraagd om met ons mee te denken. Bijvoorbeeld over hoe we u te woord staan en de informatie die u van ons krijgt. Kunt u alles goed vinden en is het duidelijk? Wanneer heeft u welke informatie nodig? Vragen waarop we veel nuttige antwoorden hebben gekregen. Onze hartelijke dank daarvoor. In deze nieuwsbrief vertellen we u graag meer hierover.
               
In dit nummer leest u over:
           
 
Formulier en brief Mestbeleid duidelijker
Agrarisch ondernemers houden bij wat de herkomst en bestemming van meststoffen is. Zo weet de overheid hoeveel meststoffen er in omloop zijn. Dat is belangrijk, omdat deze schadelijk kunnen zijn voor het milieu. Ondernemers gebruiken hiervoor het digitale formulier Aanvullende gegevens. We sturen een zogenaamde uitnodigingsbrief. Hierin staat wanneer en hoe de gegevens moeten worden aangeleverd.
Lees meer
 
In gesprek over uitbetaling betalingsrechten
Aanvragen van uitbetaling van betalingsrechten kan ieder jaar tot en met 15 mei. Vanaf december starten we dan met de uitbetaling. Een terugkerend signaal is dat ondernemers meer duidelijkheid willen over het moment waarop ze hun geld zullen ontvangen. We nemen dit signaal serieus en hebben onderzocht óf en hóe we meer duidelijkheid kunnen geven.
Lees meer
 
Panelleden werken mee aan artikel over GLB-subsidies
We willen graag meer achtergrondverhalen publiceren in de agrarische vakpers. Zo hebben we vorig jaar met een communicatiebureau gewerkt aan een artikel over de uitbetaling van aangevraagde subsidies van het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB). In dat artikel komen ondernemers en medewerkers van RVO.nl aan het woord.

De medewerkers leggen uit waarom de betalingen plaatsvinden vanaf december en wat bepaalde controles kunnen betekenen voor de voortgang van de uitbetaling. De ondernemers vertellen vanuit hun eigen situatie wat dit voor hen betekent. Aan het artikel hebben enkele panelleden meegewerkt. Benieuwd geworden? U kunt het artikel Uitbetaling EU-subsidies: hoe zit het? nalezen.
 
Meedenken over de Basisregistratie Grootschalige Topografie
De Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is dé gedetailleerde grootschalige digitale basiskaart van Nederland. Deze kaart geeft de ligging aan van alle objecten, zoals gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en (landbouw)percelen. De kaart maakt duidelijk hoe de topografische grenzen in Nederland lopen. En daarmee ook de grenzen van de landbouwpercelen.
Lees meer
 
Hoe goed bent u op de hoogte van de GLB-randvoorwaarden?
Met het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) zorgt de Europese Unie voor duurzaam, voedzaam, veilig en betaalbaar voedsel in Europa. Binnen de grenzen van het GLB bepalen lidstaten hun eigen landbouwbeleid. Agrarisch ondernemers die subsidie ontvangen uit het GLB moeten voldoen aan bepaalde randvoorwaarden. Dit heet Cross Compliance.
Lees meer
 
Als u met ons belt …
… krijgt u een keuzemenu te horen. Dat keuzemenu zorgt soms voor problemen. Klanten horen niet direct het onderwerp waarvoor ze bellen. Of moeten te vaak een volgende keuze maken. We hebben een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren om onze telefonische dienstverlening beter aan te sluiten op uw behoeften.
Lees meer
 
Kwaliteit van satellietbeelden bekeken
Door nieuwe technieken kunnen we met actuele gegevens werken en daardoor onze dienstverlening verbeteren. Met satellietbeelden kunnen we de situatie op de grond bekijken. Zo weten we wanneer een perceel is ingezaaid, gemaaid of wanneer een gewas is geoogst. Dat is relevante informatie voor aanvragen voor directe inkomenssteun, zoals de basisbetalingsregeling en de vergroeningsbetaling. Inspecteurs hoeven minder vaak veldbezoeken te doen, waardoor het u en ons tijd en geld bespaart.
Lees meer
 
Website Klantenpanel in een nieuw jasje
Op de website voor het Klantenpanel kunt u uw gegevens inzien en ook de resultaten van onze onderzoeken bekijken. De website heeft een nieuw eigentijds uiterlijk gekregen en is op uw tablet of smartphone nu ook beter te bekijken.
U heeft nu meer mogelijkheden om uw ervaringen en ideeën te delen, zoals een poll en een discussieplatform. De website voldoet volledig aan de nieuwste privacy- en beveiligingsregels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Bekijk de vernieuwde website
 
Machtigen Brancheorganisatie Akkerbouw uit Gecombineerde opgave
Telers konden vorig jaar de Brancheorganisatie (BO) Akkerbouw machtigen om toegang te krijgen tot oppervlaktegegevens die zij bij ons doorgeven. Dit ging via de Gecombineerde opgave 2018.
Telers moeten deze gegevens bij BO aanleveren voor de financiële bijdrage voor het collectief akkerbouwonderzoek. Het bleek dat het aantal afgegeven machtigingen achterbleef bij de verwachtingen. We wilden weten waarom. Daarom hebben we tijdens de indienperiode van de Gecombineerde opgave een korte peiling uitgezet.
Lees meer
 
In ontwikkeling: MijnOverheid voor Ondernemers
Makkelijk digitaal zakendoen met de overheid. Dat kan straks met Mijn overheid voor Ondernemers (MOvO). Daar kunt u bijvoorbeeld zien hoe u als ondernemer geregistreerd staat bij de overheid. Verschillende overheidsorganisaties werken hier in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat aan. Bijvoorbeeld KVK en RVO.nl.
Lees meer
 
Uw tips voor verbeteringen Nieuwsbrief Mestbeleid
Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief over het mestbeleid naar agrarisch ondernemers. Zij hadden aangegeven meer achtergrondinformatie te willen. Halverwege 2018 was het tijd om te vragen hoe de nieuwsbrief wordt gewaardeerd. Is de informatie in de nieuwsbrief duidelijk? Helpt het om goed geïnformeerd te blijven? Zijn er onderwerpen waar u meer informatie over wilt? We hebben dit gevraagd aan agrarisch ondernemers en adviseurs uit het Klantenpanel en een extern bestand van agrarisch adviseurs.
Lees meer
 
Formulier en brief Mestbeleid duidelijker
Agrarisch ondernemers houden bij wat de herkomst en bestemming van meststoffen is. Zo weet de overheid hoeveel meststoffen er in omloop zijn. Dat is belangrijk, omdat deze schadelijk kunnen zijn voor het milieu. Ondernemers gebruiken hiervoor het digitale formulier Aanvullende gegevens. We sturen een zogenaamde uitnodigingsbrief. Hierin staat wanneer en hoe de gegevens moeten worden aangeleverd.

We kregen vragen over dit formulier: het is niet altijd duidelijk wat er moet worden ingevuld en waarom. We hebben aan ondernemers en adviseurs uit ons Klantenpanel gevraagd wat er niet duidelijk is. Dezelfde vragen hebben we ook gesteld aan relaties die intermediair zijn.

Verbeteringen
Uit het onderzoek blijkt dat relaties de uitnodigingsbrief vooral zien als herinnering om het formulier op tijd in te sturen. Het formulier is lastig te vinden op onze website. Sommige vragen kunnen duidelijker. We hebben daarom de uitnodigingsbrief aangevuld met extra informatie over wie het formulier moet invullen. Ook hebben we het formulier en de toelichtingen in het formulier verbeterd bij de onderwerpen ‘Hoeveelheid fosfaat en stikstof’ en ‘Bedrijfsoverdrachten’. De uitleg is uitgebreider geworden.
We bekijken nu hoe we ervoor kunnen zorgen dat u het formulier op de website beter kunt vinden.

 
In gesprek over uitbetaling betalingsrechten
Aanvragen van uitbetaling van betalingsrechten kan ieder jaar tot en met 15 mei. Vanaf december starten we dan met de uitbetaling. Een terugkerend signaal is dat ondernemers meer duidelijkheid willen over het moment waarop ze hun geld zullen ontvangen. We nemen dit signaal serieus en hebben onderzocht óf en hóe we meer duidelijkheid kunnen geven.

We hebben met een aantal ondernemers gesproken om de behoefte beter in beeld te krijgen: waarom is het zo belangrijk om te weten of u in december uw betaling krijgt? Wanneer heeft u deze informatie nodig? Wilt u alle tussentijdse stappen weten of is het voldoende als u weet dat u in december betaald krijgt? En hoe wilt u geïnformeerd worden als bij controles blijkt dat dit toch niet haalbaar is?

Met de uitkomsten zijn we nu aan het kijken welke mogelijkheden we kunnen uitvoeren.

 
Meedenken over de Basisregistratie Grootschalige Topografie
De Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is dé gedetailleerde grootschalige digitale basiskaart van Nederland. Deze kaart geeft de ligging aan van alle objecten, zoals gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en (landbouw)percelen. De kaart maakt duidelijk hoe de topografische grenzen in Nederland lopen. En daarmee ook de grenzen van de landbouwpercelen.

RVO.nl is verantwoordelijk voor het beheer van de landbouwpercelen in de BGT. We werken nu aan de invoering en hebben samen met een aantal agrarisch ondernemers onderzocht hoe we de BGT op een goede manier kunnen gaan gebruiken.

Dat hebben we in 2 stappen gedaan. We hebben met een aantal ondernemers gesproken over de BGT, de betekenis voor het bedrijf en de manier waarop zij informatie van ons over hun situatie willen ontvangen. Daarna hebben we een onderzoek uitgevoerd met 16 ondernemers en adviseurs. Met hen hebben we gesproken over hun wensen voor het in gebruik nemen van de BGT en de communicatie hierover.

De gesprekken hebben waardevolle informatie opgeleverd, die we zorgvuldig gaan gebruiken in de verdere voorbereiding van de invoering van de BGT.

 
Hoe goed bent u op de hoogte van de GLB-randvoorwaarden?
Met het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) zorgt de Europese Unie voor duurzaam, voedzaam, veilig en betaalbaar voedsel in Europa. Binnen de grenzen van het GLB bepalen lidstaten hun eigen landbouwbeleid. Agrarisch ondernemers die subsidie ontvangen uit het GLB moeten voldoen aan bepaalde randvoorwaarden. Dit heet Cross Compliance.

Relaties geven het signaal dat zij niet goed op de hoogte zijn of waren van de verschillende regels die er gelden. Kunnen we meer doen om ondernemers te informeren over de randvoorwaarden en de gevolgen als er niet aan wordt voldaan? Dit hebben we onderzocht. Ook wilden we te weten komen wat onze relaties belangrijk vinden in de informatie over randvoorwaarden.
We hebben hiervoor ondernemers gevraagd uit het Klantenpanel en een steekproef van relaties die in 2016 of 2017 GLB-subsidie hebben aangevraagd.

Behoefte aan voldoende en heldere informatie
Het blijkt dat maar de helft van de ondernemers vindt dat we voldoende informatie geven over de randvoorwaarden. Opvallend is ook dat voor 85% van de ondernemers die een korting hebben gehad, deze korting onverwacht kwam. Ondernemers hebben vooral behoefte aan duidelijk omschreven regels, in eenvoudige taal en met oog voor de praktische uitvoerbaarheid. Er zijn veel randvoorwaarden en regels die ook regelmatig wijzigen. Het kan daardoor moeilijk zijn om overzicht te houden. Een totaaloverzicht of schema is dan ook een suggestie die regelmatig werd genoemd.
Er is ook behoefte aan de randvoorwaarden per sector. De ondernemers gaven aan dat zij het op prijs stellen als de informatie niet alleen op de website staat, maar ook bijvoorbeeld in nieuwsbrieven (via e-mail) of in vakbladen.

Dit zijn voor ons duidelijke aanknopingspunten om de informatievoorziening te verbeteren. We werken nu aan een structurele manier om ondernemers van de juiste informatie te voorzien.

 
Als u met ons belt …
… krijgt u een keuzemenu te horen. Dat keuzemenu zorgt soms voor problemen. Klanten horen niet direct het onderwerp waarvoor ze bellen. Of moeten te vaak een volgende keuze maken. We hebben een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren om onze telefonische dienstverlening beter aan te sluiten op uw behoeften.

Ruim 1000 bestaande en mogelijke klanten hebben een digitale vragenlijst ingevuld over hun ervaringen en wensen. Deze klanten werken op het gebied van duurzaam, agrarisch, innovatief en internationaal ondernemen.
Daarna zijn we in 4 groepen in gesprek gegaan over de uitkomsten. Zo hebben we nog meer inzicht gekregen in de behoefte van de klanten uit de verschillende gebieden en hun beeld van RVO.nl. Vooral bij hulpvragen kiezen klanten telefonisch contact boven digitaal contact. Soms kan ook een live chat of een 1 op 1 gesprek een oplossing bieden. Ook werd duidelijk dat het telefonische keuzemenu niet aansluit bij de voorkeur van de meerderheid van onze klanten.

Keuzemenu aangepast
We hebben de uitkomsten van het onderzoek en de mogelijkheden die we op dit moment hebben naast elkaar gelegd. Dat heeft 2 varianten op het telefonische keuzemenu opgeleverd. Deze hebben we aan het Klantenpanel voorgelegd. Ook intern hebben we deze varianten getoetst.

De opmerkingen van klanten en collega’s hebben we zoveel mogelijk verwerkt in het keuzemenu waarmee we op 1 januari 2019 zijn gestart. En hoewel we nog niet aan alle wensen kunnen voldoen, hebben we een mogelijkheid gevonden om klanten sneller bij de juiste keuze te laten uitkomen: 4 hoofdkeuzes in plaats van 6. En we zijn van 73 woorden bij de hoofdkeuzes naar 47 gegaan. Dit is een forse vermindering. Nu hoeven niet alle klanten naar alle ‘AGRO-keuzes’ te luisteren en hoeft bijvoorbeeld een klant voor internationaal ondernemen veel minder tekst te beluisteren dan eerder.

Het nieuwe keuzemenu nu is nog niet het ideale plaatje. We blijven verbeteren. Daarom verandert het keuzemenu de komende tijd vaker. Ondertussen experimenteren we ook met andere vormen van contact, zoals live chat en chatbox.

 
Kwaliteit van satellietbeelden bekeken
Door nieuwe technieken kunnen we met actuele gegevens werken en daardoor onze dienstverlening verbeteren. Met satellietbeelden kunnen we de situatie op de grond bekijken. Zo weten we wanneer een perceel is ingezaaid, gemaaid of wanneer een gewas is geoogst. Dat is relevante informatie voor aanvragen voor directe inkomenssteun, zoals de basisbetalingsregeling en de vergroeningsbetaling. Inspecteurs hoeven minder vaak veldbezoeken te doen, waardoor het u en ons tijd en geld bespaart.

De satellietbeelden moeten van goede kwaliteit zijn. Dit hebben we met u bekeken in het project Monitoring Farmland. We hebben een vergelijking gemaakt tussen de satellietbeelden en de daadwerkelijke situatie op de grond. Een groep van 22 panelleden heeft hiervoor een half jaar lang informatie ingestuurd over beweiding, maaien, zaaien en oogsten op hun percelen. Deze informatie heeft ons getraind in het goed beoordelen van de satellietbeelden en helpt om de kwaliteit van de beelden op een hoog niveau te houden.

 
Machtigen Brancheorganisatie Akkerbouw uit Gecombineerde opgave
Telers konden vorig jaar de Brancheorganisatie (BO) Akkerbouw machtigen om toegang te krijgen tot oppervlaktegegevens die zij bij ons doorgeven. Dit ging via de Gecombineerde opgave 2018.
Telers moeten deze gegevens bij BO aanleveren voor de financiële bijdrage voor het collectief akkerbouwonderzoek. Het bleek dat het aantal afgegeven machtigingen achterbleef bij de verwachtingen. We wilden weten waarom. Daarom hebben we tijdens de indienperiode van de Gecombineerde opgave een korte peiling uitgezet.

Ongeveer 70% van de ondervraagde relaties heeft de machtiging afgegeven of was van plan dat te doen. De overige relaties gaven aan dit niet van plan te zijn of nog te twijfelen. Bijvoorbeeld omdat niet goed duidelijk was wat het doel was van de machtiging en waarvoor de gegevens worden gebruikt. Er waren ook vragen over de betekenis van ‘andere brancheorganisaties’.
We hebben toen de uitleg duidelijker gemaakt en op de internetpagina van de Gecombineerde opgave de link naar de website van BO Akkerbouw opvallender in beeld geplaatst.

Met de beleidsdirectie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en de betreffende brancheorganisaties hebben we besproken op welke manier we hierover het beste meer informatie konden geven.

LNV en BO hebben besloten geen vraag over het machtigingen van brancheorganisaties in de Gecombineerde opgave 2019 op te nemen.           

 
In ontwikkeling: MijnOverheid voor Ondernemers
Makkelijk digitaal zakendoen met de overheid. Dat kan straks met Mijn overheid voor Ondernemers (MOvO). Daar kunt u bijvoorbeeld zien hoe u als ondernemer geregistreerd staat bij de overheid. Verschillende overheidsorganisaties werken hier in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat aan. Bijvoorbeeld KVK en RVO.nl.

Wat zijn uw wensen?
We wilden onderzoeken of u behoefte heeft aan verdere samenwerking van RVO.nl met Mijn Overheid voor Ondernemers. Dit naast de digitale diensten die wij nu bieden. KVK en RVO.nl hebben hiervoor met 5 ondernemers letterlijk aan de keukentafel gezeten. Een prettige manier van onderzoeken vonden de ondernemers en wij.

De ondernemers hebben behoefte aan inzicht in de geregistreerde gegevens en het hergebruik hiervan. Ook willen ze informatie op onze websites die op elkaar is afgestemd en inzicht in het proces van een aanvraag (ook wel voortgangsinformatie, tracking & tracing, genoemd). Deze inzichten hebben we verwerkt in bedrijfsgebeurtenissen, zoals het uitvoeren van een innovatieproject, het starten of overdragen van een bedrijf of de stap maken naar internationaal ondernemen. Met deze bedrijfsgebeurtenissen willen we goed vorm geven aan Mijn Overheid voor Ondernemers.

Wilt u meer weten? Op de website Digitale overheid kunt u vragen en antwoorden vinden.

 
Uw tips voor verbeteringen Nieuwsbrief Mestbeleid
Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief over het mestbeleid naar agrarisch ondernemers. Zij hadden aangegeven meer achtergrondinformatie te willen. Halverwege 2018 was het tijd om te vragen hoe de nieuwsbrief wordt gewaardeerd. Is de informatie in de nieuwsbrief duidelijk? Helpt het om goed geïnformeerd te blijven? Zijn er onderwerpen waar u meer informatie over wilt? We hebben dit gevraagd aan agrarisch ondernemers en adviseurs uit het Klantenpanel en een extern bestand van agrarisch adviseurs.

Het was fijn om te horen dat een grote groep ondernemers bekend is met de nieuwsbrief, deze goed leest en positief waardeert. Dat betekent dat we op de goede weg zijn. Het onderzoek liet ook zien hoe we de nieuwsbrief nog beter kunnen laten aansluiten op de wensen van de lezers. Bijvoorbeeld door meer een mix van informatie over beleid en regels en verhalen uit de praktijk van ondernemers op te nemen. En door meer informatie te geven over gebruiksnormen.

Met deze informatie hebben we nieuwe nummers van de nieuwsbrief aangepast. U ziet bijvoorbeeld meer foto’s die aansluiten bij de inhoud van de teksten en meer praktijkverhalen: hoe voeren ondernemers de mestregels uit in de praktijk? Ook is de nieuwsbrief nu prettiger om te lezen door meer spreektaal en minder beleidsmatige en juridische termen.

 
Meer weten?
Wilt u meer informatie over het Klantenpanel? Of wilt u ook lid worden? Ga dan naar het Klantenpanel van RVO.nl.

Meer informatie over duurzaam, agrarisch, innovatief en internationaal ondernemen vindt u op www.rvo.nl.

 
   
Colofon
Contactgegevens
Rijksdienst voor
Ondernemend Nederland
Prinses Beatrixlaan 2
2595 AL Den Haag

 
@RVO_Nederland
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Rijksdienstvoor
OndernemendNederland
RVO.nl/rss
Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is toegezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten.