Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie
NAL / 15 april 2021
Nieuwsbrief Nationale Agenda Laadinfrastructuur
Nederland schakelt over op elektrisch vervoer. Om overal makkelijk en slim te laden hebben we een goede laadinfrastructuur nodig. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) draagt daaraan bij met afspraken, acties en regionale ondersteuning.

Er gebeurt veel, de uitvoering van de NAL komt echt op stoom! In deze nieuwsbrief leest u de laatste ontwikkelingen: er is weer veel te melden over de voortgang die de NAL-partijen hebben geboekt.
 
Meld u aan voor de nieuwsbrief om ook in de toekomst op de hoogte te blijven
 
Nieuwe voorzitter Nationale Agenda Laadinfrastructuur: probleemloos elektrisch laden mogelijk maken
Gerben-Jan Gerbrandy volgt Bert Klerk op als voorzitter van de stuurgroep van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De voormalig Europarlementariër begint met groot enthousiasme aan zijn nieuwe taak. Straks zijn er miljoenen elektrische auto’s, bussen, bestelbusjes en andere voertuigen en die moeten allemaal probleemloos kunnen opladen. Wij gaan er samen voor zorgen dat Nederland daar klaar voor is!’ In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur werken bedrijven, overheden en netbeheerders samen aan die missie.
 
 
 
 
Lees meer
 
NAL Stakeholderbijeenkomsten terugkijken!
 
Jaarlijks organiseert de Nationale Agenda Laadinfrastructuur bijeenkomsten voor alle stakeholders. Deze zijn bedoeld om op de hoogte te blijven van elkaar, de markt en alle ontwikkelingen daarin. De bijeenkomsten zijn toegankelijk voor ieder die interesse of belang heeft.
Dit jaar vonden de bijeenkomsten digitaal plaats, waardoor ze wat korter zijn dan voorgaande bijeenkomsten. Onderwerpen die aan bod kwamen waren: de toekomst van laadinfrastructuur, laadinfrastructuur voor eigen wagenparken, Prijstransparantie: laden zonder verrassingen en Veiligheid en EV’s. Een korte impressie van elke bijeenkomst en de link om terug te kijken vind je op de website.
 
Bekijk bijeenkomst 1 en 2
Bekijk bijeenkomst 3 en 4
 
Handige formats voor opstellen laadvisie en plaatsingsbeleid
De Oost-Nederlandse kopgroep van tien Gelderse en Overijsselse gemeenten is aan de slag gegaan met het opstellen van een laadvisie en plaatsingsbeleid. Samen met de provincies Gelderland en Overijssel, het NKL, netbeheerders en ElaadNL hebben ze hiervoor formats ontwikkeld. Daarmee kunnen gemeenten eenvoudig een eigen laadvisie en plaatsingsbeleid opstellen. De formats zijn voor iedereen beschikbaar. Inspiratie is gehaald uit bestaande laadvisies, zoals die van gemeenten Amsterdam en Utrecht en de handreikingen van NKL.
Lees verder
 
Doe mee aan het Nationale Laadonderzoek 2021
Met dit onderzoek brengen we jaarlijks in kaart hoe elektrische rijders (slim) laden, hoe zij dit ervaren en wat beter kan. Met deze informatie kunnen we elektrische rijders nog beter ondersteunen. En dit keer gaan we vooral op zoek naar regionale verschillen: waar moeten we echt nog actie ondernemen?
Meer informatie over het onderzoek, doe je mee?
 
 
 
Nederland krijgt internationaal testcentrum voor het laden van elektrische voertuigen
Nederland krijgt een nieuw internationaal testcentrum waar bedrijven hun elektrische auto’s, bussen, trucks en bijbehorende laadpalen kunnen testen. Nederland zet daarmee een volgende stap als koploper op gebied van duurzaam vervoer. Goed voor het klimaat en de schone lucht, en ook voor onze portemonnee. Het internationale testlab komt in Arnhem en maakt onderdeel uit van het energiecluster Connectr. Het nieuwe testlab van ElaadNL is naar verwachting 1 september klaar voor gebruik.
Lees meer
 

 

Vattenfall en MRA-Elektrisch boeken succes met groen laden
De nieuwe vorm van groen laden waarmee MRA-Elektrisch en Vattenfall in 2020 zijn gestart, is een succes. Slimme software stuurt de laadpalen voor elektrische auto’s zo aan, dat pieken en dalen in het stroomaanbod automatisch goed worden benut.
Elektrische rijders blijken hier slechts zelden iets van te merken. Terwijl zij zo wel bijdragen aan een stabieler elektriciteitsnetwerk. Maar liefst 12 gemeenten doen mee. Een succesvolle innovatie, die de energietransitie in Nederland een stap dichterbij brengt.
> Lees verder
 

 

Slim laadplein Middelburg onderdeel van mobiliteitshub
Ook Middelburg heeft inmiddels de beschikking over een gloednieuw slim laadplein. Er zijn twaalf laadpunten ingericht waar elektrische voertuigen kunnen opladen én opgeslagen energie kunnen terug leveren aan het elektriciteitsnet. Aan de rand van de stad wordt een mobiliteitshub ontwikkeld. Hier bevinden zich ruim 200 autoparkeerplaatsen in combinatie met de zogenoemde cycle hub, waar gebruikgemaakt kan worden van fietsen.
> Lees verder
 

 

Proef met AI op slim laadplein Rotterdam
 
 
In Rotterdam zijn onlangs vier slimme laadpleinen geopend waar zogenaamde V2G (Vehicle to grid) laadpalen geplaatst zijn op 1 netaansluiting. Op 1 van deze pleinen gaat voorspellende AI (Artificiële Intelligentie) ingezet worden om te onderzoeken of zo het slim laden van elektrische auto’s geoptimaliseerd kan worden. De vier laadpleinen zijn tot stand gekomen dankzij een samenwerking tussen de gemeente Rotterdam, ENGIE en ElaadNL. De pleinen zijn onderdeel van de Proeftuin Slimme Laadpleinen, in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
> Lees verder
 

Foto: Mel Boas

40 auto's laden
bij Slot Zeist
 
 
Op 8 maart heeft wethouder Wouter Catsburg samen met de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven, het nieuwe laadplein op het Zinzendorfplein geopend. Dit gebeurde tijdens een online bijeenkomst. Vanaf nu kunnen hier maar liefst 40 elektrische auto’s tegelijkertijd laden. Met dit laadplein neemt het aantal openbare laadpunten in Zeist in één keer toe tot 256 stuks.
> Lees verder
 
Hoofddorp heeft een slim laadplein
Met batterijen verstopt in straatmeubilair en slimme laadzuilen is het laadplein in het stadshart van Hoofddorp echt een innovatief project. Op 8 maart verrichtte Staatssecretaris Stientje van Veldhoven de opening van het slimme laadplein. "Slim laden maakt elektrisch rijden nóg aantrekkelijker." En in het stadshart van Hoofddorp blijkt op dit laadplein ook nog eens dat functionaliteit en duurzaamheid hand in hand gaan.
Lees verder
 
Vraag een account aan voor de website
Werk je aan de Nationale agenda Laadinfrastructuur? Op de website komt jouw netwerk samen. Je kan hier kennis en informatie verzamelen, delen en uitwisselen. Ook kan je in besloten groepen samenwerken.

Maak een account aan en profiteer van de kracht van dit netwerk!
Lees het volledige artikel
 
 
Kalender met bijeenkomsten
Behalve bijeenkomsten van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) vind je in de kalender op de website ook andere relevante bijeenkomsten. Als je een account hebt, kun je op deze pagina op de knop ‘Volgen’ klikken, dan ontvang je nieuwe bijeenkomsten automatisch per mail.
 
Vraag een account aan voor de website
Werk je aan de Nationale agenda Laadinfrastructuur? Op de website komt jouw netwerk samen. Je kan hier kennis en informatie verzamelen, delen en uitwisselen. Ook kan je in besloten groepen samenwerken.

Maak een account aan en profiteer van de kracht van dit netwerk!

Als je een account hebt en bent ingelogd, kun je verschillende pagina's op deze website volgen. Zet de knop “Volgen” aan. Updates van deze pagina's verschijnen dan in je mailbox.

Besloten groepen
Werk je bij een gemeente aan de laadinfrastructuur en wil je binnen je regio met andere gemeenten documenten, kennis en ervaringen delen? Dan kun je hiervoor de besloten groepen op de website van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur gebruiken. De regiocoördinator kan een besloten groep aanvragen bij Guido van Leeuwen, community manager. Hij richt in overleg met de regio coördinator de omgeving in en samen nodigen ze de deelnemers uit om lid te worden.”

 
Colofon
Contactmogelijkheden
Via e-mail
Via de website
Aanmelden
Afmelden
Privacybeleid

Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is toegezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten