NAL nieuwsbrief - 15 februari 2023 |
Nederland schakelt over op elektrisch vervoer. Om altijd, overal, makkelijk en slim te laden hebben we goede laadinfrastructuur nodig. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) draagt daaraan bij met afspraken, acties en regionale ondersteuning. In deze nieuwsbrief lees je de laatste ontwikkelingen en de voortgang die de NAL-partijen hebben geboekt. Meld je aan voor de nieuwsbrief om ook in de toekomst op de hoogte te blijven. |
|
In deze nieuwsbrief Nationale Agenda Laadinfrastructuur |
|
|
NAL event 19 april |
Hoe ver zijn we op weg met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur? Kom op 19 april naar Spant in Bussum om je netwerk te treffen, kennis te delen, ervaringen uit te wisselen en de nieuwste ontwikkelingen te horen. NAL-regio’s, gemeenten, overheden, kennisinstellingen, marktpartijen en brancheverenigingen zijn van harte welkom. Sluit aan en laad je op! |
|
|
|
Kennisdeling logistieke laadinfrastructuur |
Steeds meer gemeenten krijgen vragen van ondernemers over de verduurzaming van het logistieke wagenpark en laadinfrastructuur. Daarom organiseerden de NAL werkgroep Logistiek, de Vliegende Brigade en het Samenwerkingsproject Expertpool Stadslogistiek (SPES) een webinar. Hier werd kennis en ervaring gedeeld met een grote groep gemeenten. |
|
|
|
Advies op maat helpt VvE’s |
Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) kunnen subsidie krijgen voor een oplaadpuntenadvies. In 2022 hebben zo’n 200 VvE’s hiervan gebruik gemaakt. Uit een enquête van RVO blijkt dat ze erg geholpen zijn met het advies. Vaak zijn er vragen en zorgen over brandveiligheid en financiering. Met een deskundig advies gaat het proces gemakkelijker. |
|
|
|
Proef flexibel laden in Amsterdam |
Amsterdam wil in 2030 alleen nog maar uitstootvrij verkeer in de stad. Er komen steeds meer elektrische auto’s en het is daarom van groot belang dat er genoeg laadcapaciteit is. Na een proef met ‘flexibel laden’ kan de stad wel drie tot vier keer meer nieuwe laadpunten plaatsen, zonder daarvoor het elektriciteitsnet extra uit te hoeven breiden. |
|
|
|
Handreiking laadinfra voor bedrijventerreinen |
Bedrijventerreinen zijn een goed startpunt voor het aanleggen van laadinfrastructuur. Het helpt gemeenten bij het behalen van verduurzamingsdoelen en vermindert de druk op andere laadpunten. De nieuwe handreiking 'Uitrol laadinfrastructuur op bedrijventerreinen' laat zien hoe je dit slim aan kunt pakken. |
|
|
|
Interessant om terug te kijken |
|
|
Vliegende Brigade helpt verder |
De NAL Vliegende Brigade is sinds maart 2022 actief. Zij zetten zich samen met NAL-regio’s in om de verwachte laadbehoefte voor elektrisch vervoer in kaart te brengen en knelpunten in de aanleg weg te nemen. Wil je weten wat de Vliegende Brigade voor NAL regio’s, gemeenten en ondernemers kan betekenen? |
|
|
|
Forse investeringskosten logistieke laadinfra |
De logistieke sector moet tot 2030 rekening houden met € 625 miljoen investeringskosten om laadinfrastructuur te realiseren op eigen terrein. Dat blijkt uit een onderzoek van de NAL-werkgroep Logistiek. Het rapport beveelt aan om de bekostiging- en financieringsbehoefte van logistieke ondernemers nader te onderzoeken. |
|
|
|
Marktconsulatie gemeente Rotterdam |
Gemeente Rotterdam werkt aan een Bedrijventerreinen Aanpak Gezamenlijke Energie en Laadvoorzieningen (BAGEL). Er is een marktconsultatie uitgezet om meer informatie te krijgen die helpt bij de bepaling van de aanpak. De verkregen informatie wordt gebruikt om een marktgerichte en realistische aanbesteding in de markt te zetten. |
|
|
|
Maak een account aan op de website |
Werk je aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur? Op de website komt jouw netwerk samen. Je kunt hier kennis verzamelen, delen en uitwisselen. Ook kun je in besloten groepen samenwerken. Verder kun je pagina’s volgen en nieuwsupdates ontvangen. Profiteer van dit netwerk en maak een account aan. |
|
|
|